Bespaartips voor woningontruiming

Bespaartips woningontruiming

Soms bent u genoodzaakt om een woning te ontruimen. Wellicht is er een dierbare overleden en bent u achtergebleven met een huis vol spullen? Of heeft een huurder het pand vervuild achtergelaten en is het noodzaak om deze bezemschoon op te leveren? Wat de reden ook is, een woningontruiming kan veel tijd, energie en geld kosten. Daarom delen wij bespaartips voor woningontruiming.

Navigeer snel door dit artikel:

Hoeveel kost een woningontruiming?

Het is mogelijk om een woning zelf leeg te halen met behulp van vrienden en familie. Echter, in veel gevallen wordt er gekozen voor een professioneel ontruimbedrijf. Dit bedrijf helpt niet alleen bij het leeghalen van de woning, maar biedt ook andere diensten aan zoals herstelwerkzaamheden en schoonmaakwerk. Wat een woningontruiming kost, is in iedere situatie anders. De kosten worden voornamelijk bepaald door de omvang van de inboedel en de gekozen diensten. 

Een ontruiming kost altijd geld, maar vaak worden de kosten terugverdient omdat u waardevolle spullen kunt laten overkopen of doordat de woning sneller opgeleverd kan worden. Op deze pagina krijgt u een inschatting van de kosten van een woningontruiming.

Handige bespaartips woningontruiming

Een huisontruiming kost veel tijd en energie, helemaal als het plotseling op uw dak komt. Met onderstaande bespaartips voor woningontruiming kunt u efficiënt besparen op de kosten, of u dit nu zelf doet of met behulp van een ontruimer. 

1. Maak een realistisch plan

Een van de grootste fouten bij het plannen van een ontruiming is een verkeerde tijdsinschatting. Daarom is het van belang om een realistisch plan op te stellen. Of het nu gaat om een grote vrijstaande woning of een kleine ruimte in een zorginstelling: een goede voorbereiding heeft nog nooit iemand kwaad gedaan. 

Door u goed voor te bereiden, kunt u uw opties bekijken en wordt u minder beïnvloed door tijdsdruk. Maak een overzicht van wat u zelf kunt doen en welke middelen u nodig heeft. Bovendien heeft u ook meer tijd om offertes van bedrijven te vergelijken.

2. Doe zoveel mogelijk zelf

Door zo veel mogelijk zelf te doen, kunt u de kosten van een huisontruiming laag houden. Bepaal van tevoren welke taken u zelf zou kunnen oppakken. Vraag familie en vrienden of ze willen helpen. Zo gaat het werk niet alleen sneller, maar ook efficiënter.

Deze taken zou u zelf kunnen doen:

  • Sorteren en inpakken van spullen
  • Demonteren van meubels
  • Afvoeren van afval
  • Verhuizen van spullen
  • Verkopen van spullen


Helaas worden de werkzaamheden van een woningontruiming vaak onderschat. Vooral als u te maken heeft met een huis vol met spullen, kunt u snel overweldigd raken. In sommige gevallen is het inhuren van een ontruimbedrijf noodzakelijk. Maar door een deel van het werk zelf te doen, bespaart u al een hoop kosten.

3. Vergelijk offertes van ontruimbedrijven

Alhoewel u veel kosten kunt besparen met het zelf ontruimen van een woning, moet u ook rekening houden met de tijd en energie die het kost. Helemaal als het gaat om een ontruiming na een overlijden vallen de werkzaamheden erg zwaar. Een ontruiming is nu eenmaal een fysiek én mentaal zwaar proces. Helemaal niet gek dat de meeste mensen de hulp van een ontruimingsbedrijf inschakelen.

Een van de beste bespaartips voor woningontruiming is het vergelijken van offertes van verschillende bedrijven. Door meerdere offertes aan te vragen, kunt u tot 40% besparen op de kosten. Let niet alleen op de prijs die op de offerte staat, maar ook alle inbegrepen diensten. Sommige ontruimers rekenen bijvoorbeeld extra kosten voor het afvoeren van afval of het bezemschoon opleveren van het pand

4. Verkoop zoveel mogelijk spullen 

Tijdens een woningontruiming komt u ontzettend veel spullen tegen. Tussen deze spullen zitten vast nog wel een aantal waardevolle items. Witgoed, zoals de wasmachine en koelkast, kunt u proberen te verkopen. Maar ook meubels, schilderijen en boeken zijn waardevol. Het verkopen van meubels, witgoed en andere spullen kan de kosten van de ontruiming dekken.

Een ontruimbedrijf kan u vaak korting op de prijs geven wanneer u nog veel waardevolle spullen in uw huis heeft staan. Zo hoeft u zelf niet de moeite te doen om alle items te verkopen en bespaart u op de totale kosten van de woningontruiming.

5. Sorteer de inboedel

Heeft u een ontruimbedrijf ingeschakeld? U kunt het de ontruimers makkelijker maken door zelf de inboedel te sorteren op bijvoorbeeld materiaalsoort. Zo kunnen de medewerkers van het bedrijf de materialen eenvoudig afvoeren. Daarnaast is het handig om alle losse stukken alvast te verzamelen in zakken en dozen. 

Door kleine taken zelf of met behulp van vrienden en familie uit te voeren, bespaart u uiteindelijk op de kosten van de ontruiming. Bovendien kan het leeghalen van de woning sneller worden voltooid.

6. Kies voor een lokaal bedrijf

Het wordt aangeraden om voor een lokaal bedrijf te kiezen. Dit is niet alleen voordeliger vanwege de lagere voorrijkosten, maar ook profiteert u van andere voordelen. Zo is een lokale ontruimer goed bekend met alle lokale regels voor bijvoorbeeld afvalverwerking. Ze weten precies waar ze uw spullen kunnen afvoeren en kunnen snel ter plekke zijn. 

7. Laat herstelwerkzaamheden uitvoeren

Moet de woning kaal worden opgeleverd? Dan kan het zijn dat er herstelwerkzaamheden uitgevoerd moeten worden. Denk hierbij aan het opvullen van gaten in de muur of het schilderen van een muur. Door deze klusjes tijdens de ontruiming direct te laten aanpakken, bespaart u op lange termijn geld. De woning kan namelijk sneller worden opgeleverd en u voorkomt boetes van de verhuurder. Veel ontruimbedrijven bieden ook herstelwerkzaamheden en schoonmaakdiensten aan; zo hoeft u maar één partij in te schakelen.

8. Zelf inboedel afvoeren

Bij een ontruiming hoort vaak ook veel afval en dit moet worden afgevoerd. U kunt op een slimme manier besparen op de ontruiming door zelf grofvuil of andere spullen af te voeren. In sommige gemeenten kunt u afval gratis naar de milieustraat of een ander afvalbrengstation brengen. Dus heeft u zelf een kar of aanhangwagen tot uw beschikking? Dan kan dit een goede keuze zijn.

Zelf inboedel afvoeren

Geld besparen door een ontruimbedrijf in te schakelen

Een ontruiming valt soms rauw op uw dak. Alle spullen moeten worden uitgezocht en soms moet het huis al binnen enkele dagen ontruimd worden. Er komt meer kijken bij een ontruiming dan u wellicht van tevoren denkt. Het proces neemt veel tijd in beslag, ook als vrienden en familie komen helpen. Daarnaast is het emotioneel zwaar en brengt het zorgen met zich mee; wat als het niet op tijd klaar is?

Door een ontruimbedrijf in te schakelen, bespaart u op de kosten. Dit komt doordat professionele ontruimers de woning snel kunnen leeghalen. Op deze manier is het pand sneller klaar voor de verkoop of verhuur en bespaart u op de kosten van de huur of hypotheek.

Maar niet alleen het geld besparen is een belangrijke reden waarom mensen een ontruimbedrijf inschakelen; ook de emotionele lading weegt zwaar mee. Een betrouwbaar ontruimbedrijf neemt zorgen weg en geeft mensen de ruimte om verder te gaan met rouwverwerking.

Welke factoren bepalen de prijs van een ontruimbedrijf?

Overweegt u om een ontruimbedrijf in te schakelen? Dan wilt u vast ook weten hoe de prijzen van een ontruimingsbedrijf tot stand komen. De kosten van het leeghalen van een woning zijn in iedere situatie anders. 

Deze factoren hebben invloed op de prijs:

  • Inboedel: over het algemeen geldt: hoe meer spullen, hoe hoger de kosten. Dit komt doordat een woningontruimer simpelweg meer tijd kwijt is aan het leeghalen van een woning met veel spullen.
  • Soort woning: de prijzen variëren per soort woning. Voor een seniorenkamer vallen de kosten lager uit dan voor een eengezinswoning. 
  • Extra diensten: kiest u voor extra diensten, zoals het dichten van gaten of het weghalen van vloerbedekking? Dan betaalt u hier meer voor.
  • Afvalkosten: het afvoeren van afval brengt kosten met zich mee. Deze variëren vaak tussen de 150 en 750 euro, afhankelijk van de hoeveelheid afval.

Besparen op woningontruiming? Vergelijk nu gratis offertes

We hopen dat onze bespaartips voor woningontruiming hebben geholpen. Door meerdere offertes op te vragen van verschillende ontruimbedrijven kunt u tot wel 50% op de kosten besparen. Dit komt doordat er grote verschillen zitten tussen de prijs-kwaliteitverhouding van bedrijven.

Via Ontruimers Vergelijken vraagt u eenvoudig vier verschillende offertes aan, zonder dat u hier veel moeite voor hoeft te doen. U hoeft niet zelf contact op te nemen met ontruimers; wij koppelen u aan de vier meest geschikte bedrijven bij u in de buurt. Vergelijk de offertes en kies voor het bedrijf dat het beste bij uw wensen en budget past. Start nu uw aanvraag.

Veel gestelde vragen over bespaartips voor woningontruiming

Is het goedkoper om een woning zelf te ontruimen?

Het kan goedkoper zijn om een woning zelf te ontruimen. Echter, zelf ontruimen kost vaak veel tijd en energie. Ook het huren van een busje of afvalcontainer kost geld. Een ontruimbedrijf kan sneller en efficiënter werken waardoor een woning sneller opgeleverd of verkocht kan worden.

Wat kost een gemiddelde woningontruiming?

Gemiddeld kost een huisontruiming 750 tot 1500 euro. Wanneer de ruimte erg vervuild is of wanneer er veel inboedel staat, kunnen deze kosten oplopen. Lees hier meer over de kosten voor ontruimen in Nederland.

Hoe kan ik besparen op afvalverwijdering?

Voor het afvoeren van afval kan een ontruimbedrijf kosten in rekening brengen. Door kosten op afvalverwijdering te besparen, kan het handig zijn om zelf uw afval af te voeren. In sommige gemeenten kan dit gratis. Bovendien is het een goed idee om spullen te verkopen en te doneren om zo afval te verminderen.